Jednoducho o jedle

Simply about food

Mám 43 rokov. Som advokátka, manželka a mama dvoch detí. Odmalička som bola skôr bacuľatá a mala som nábeh na rýchle priberanie. A tak som v podstate stále celý život skúšala rôzne diéty a športovala.

Tam niekde sa zrodil môj úprimný záujem o zdravú stravu a výživu. Hlavne o jej vplyv na to, ako sa cítime a ako vyzeráme. Prečítala som kopu kníh a stovky internetových článkov, mám doma plno kuchárok ale stále v tom nemám jasno …

Nie som doktorka, ani bio-chemička, možno raz budem výživová poradkyňa … aspoň mojim deťom a okoliu, na ktorom mi záleží. Jedného dňa na to budem mať aj papier.

Ale dovtedy …. no kto sa v tom má vyznať? Veď to poznáte, vraj treba jesť veľa rýb kvôli omega-3 mastným kyselinám, ale ryby sú plné ortuti a iných ťažkých kovov, dokonca aj antibiotík …. Vraj je lepšie jesť BIO, ale čo je BIO a ako tomu mám veriť, že to je naozaj BIO pokiaľ si to nevypestujem sama v nejakom izolovanom prostredí (lebo ani dážď čo padá na úrodu, už nie je to, čo to bývalo, a vraj ani včely, ktoré opeľujú kvietky … ) … tak ako to teda je? A čo nám škodí viac živočíšne tuky alebo sacharidy?

Michael Pollan by vám odpovedal stručne asi takto: Jedzte skutočnú potravu (nespracovanú, alebo čo najmenej spracovanú). Predovšetkým potravu rastlinného pôvodu. A nejedzte toho veľa.

Ja vám tu budem postupne dávať konkrétne tipy, ako na to. Netvárim sa, že to viem. Ale budem to postupne zisťovať a chcem sa o moje zistenia s vami aj podeliť. Aby sme boli postupne všetci zdravší. Lebo zatiaľ to ide opačným smerom. Stále viac a viac umierame na choroby, ktoré si spôsobujeme sami našou životosprávou.   

  • Ženy, cyklus a jedlo

    2. januára 2021 by

    V prírode je všetko cyklické. Všetko má svoj systém a poriadok. Všetko má svoj správny čas. Spomeň si na môj článok z minulého roka o chronovýžive. (Nobelova cena za objav génu, ktorý v nás riadi náš približne 24 hodinový cirkadiánny rytmus? Je tu.) Aj my sme súčasťou prírody. Určite si si aj ty všimla, že počas mesiaca sa ti opakujú… Čítať viac

  • Ako si (nielen) cez Vianoce nakúpiť a nepribrať (chlieb a pečivo)

    22. decembra 2020 by

    Ženy, všetky chceme stále chudnúť, ale zároveň sa chceme aj dobre najesť. Ja viem, je to nereálne!! Alebo, že by predsa nie?? Existuje pár trikov. Niekoľko ich poznám. Zopár som vám ich prezradila v predchádzajúcom článku na blogu. Dnes vám ukážem ďalšie. Vieme, že ak chceme chudnúť, mali by sme redukovať náš telesný tuk. Na redukciu… Čítať viac

  • 5 pravidiel ako cez Vianoce nepribrať

    15. decembra 2020 by

    Vieš, treba si uvedomiť, že aj tak niečo priberieš. Zmier sa s tým! Nech nemáš stres. Lebo zo zvýšeného kortizolu sa priberá ešte viac. Takže žiadne pocity viny. Sú predsa Vianoce! Ale! Aby si ostala pri kilečku či dvoch a nepribrala rovno 5, treba si to trošku ustriehnuť. Ako? Stačí aplikovať bežné odporúčania na chudnutie. Vybrala… Čítať viac

  • Ako nezomrieť (predčasne a vlastným zavinením*)?

    9. decembra 2020 by

    Opäť zaujímavý názov knihy, čo poviete? A áno, autor je ten istý ako pri knihe, o ktorej som vám písala minulý mesiac (Ako nediétovať) – Dr. M. Greger, MD. Akurát, že názov knihy Ako nezomrieť nie je až taký trefný a výstižný, ako ten druhý. Zo zjavných dôvodov. Nikto nám nedá návod na to, ako sa vyhnúť… Čítať viac

  • DETOX – čo to vlastne je?

    17. novembra 2020 by

    Určite ste už niekedy podstúpili DETOX. Ale čo ste vlastne robili? Dali ste si nejakú poriadnu hladovku? Alebo ste týždeň jedli len ovocie  a zeleninu? Možno ste vylúčili na nejakú dobu všetky obilniny a mäso z jedálnička … Poznám ľudí, ktorí majú detox a jedia určitú dobu len určité potraviny alebo len jednu potravinu – napríklad ryžu.… Čítať viac

  • Ako (schudnúť a) nediétovať?

    30. októbra 2020 by

    Lákavý názov knihy … čo poviete? Je to už druhá kniha od amerického lekára Michaela Gregera, MD. Tá prvá – „Ako nezomrieť“ mi zmenila život. Doslova. Otvorila mi oči a pomohla mi pochopiť, že naozaj záleží na každom súste a na každom jedle. Že existuje priame a rýchle spojenie a obrovská súvislosť medzi tým ako sa cítime, ako… Čítať viac

  • Antioxidant silnejší než Éčko

    20. októbra 2020 by

    Uhádnete, ktorý to je? Niečo ako vitamín. Ale vitamín to nie je … Áno, je to Q10. O mineráloch som už písala tu, a o vitamínoch tu. Dokonca už aj o antioxidantoch som sa zmienila tu. O Q10 však ešte nie. Zistila som však, že si určite zaslúži našu pozornosť, a tak mu venujem samostatný článok na blogu. Vedela som,… Čítať viac

View all posts


Follow My Blog

Get new content delivered directly to your inbox.

Join 12 other followers

2 myšlienky na “Jednoducho o jedle

  1. Ahoj Silvia,
    Ozyvam sa po Beelong Zoom webinari venovanom okrem ineho jedlu a spravnej vyzive, na ktorom si spomenula svoj ranny napoj, ktory ma velmi zaujal. Ja pijem nieco podobne, ale ani zdaleka neobsahuje vsetky Tvoje ingrediencie, ktore som si bohuzial vsetky nezapamatala. Chcela by som Ta preto poprosit o zaslanie zlozenia Tvojho ranneho zazraku, lebo mam v plane zacinat svoj den podobne ako Ty s tymto Tvojim napojom. Vopred vdaka za zdielanie. Prajem pekny vikend.
    Dana (Beelong) 😃 Balekova

    Páči sa mi

    1. Ahoj Dani,

      Ďakujem za otázku a záujem. :o)

      Ja ráno striedam dva druhy drinkov.

      Ten prvý je malá lyžička kurkumy, štipka čierneho korenia, ktoré umocňuje jej účinok a kvapka MCT oleja pre ešte lepšiu vstrebateľnosť kurkumy. Kurkumu s korením zalejem do pol šálky horúcou vodou a potom dolejem studenú a šťavu z polovice citróna. Tento drink je liečebný – protizápalový. Ak však vieš, že neskôr v ten deň budeš mať jedlo s kurkumou, tak si ho nedávaj, kukuma má svoje limity, čo do množstva za deň. 1/4 čajovej lyžičky stačí.

      Ten druhý je tiež pol-na-pol horúca a studená voda (teplý nápoj ráno zlepšuje peristaltiku a mňa aj príjemne zahreje po prebudení), šťava z polky citróna a lyžička apple cider vinegar a štipka kajenského korenia. Tento drink je zas tak trošku na chudnutie. Ale nespoliehaj sa na to, denne by si musela skonzumovať aspoň dve polievkové lyžice octu, aby to malo nejaký malý efekt na váhu. Kajenské korenie tiež zrýchli metabolizmus.

      Citrón dodá trošku vitamínu C a prečistí po ránu orgány. 😲)

      Ja to pijem hneď po prebudení a aspoň pol hodinu potom nič nejem.

      Prečítaj si prípadne o kurkume a o týchto ranných drinkoch aj tu.
      https://health-food-ie.com/2019/10/22/kurkuma/
      https://health-food-ie.com/2019/12/19/myty-o-vode/

      Páči sa mi

Napísať odpoveď pre silviamak Zrušiť odpoveď

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s